21. dubna 2006

Článek z Reflexu o Wikipedii

Ukázka:
"VSUVKA ČILI THEORIE JEDNÉ VÁLKY

Je to paradoxní. Když jsem se koncem loňského roku rozhodl o české Wikipedii napsat, neměl jsem o nějakých vnitřních sporech ani potuchy. Věděl jsem jen to, že se tahle encyklopedie pomalu, ale jistě stává zdrojem relevantních informací. Ta anglická se jím stala už dávno a česká byla dlouho takovou ušmudlanou, málo spolehlivou sestřičkou. Ale loni jsem si všiml, že se to začíná měnit. Nejvyšší čas napsat o Wikipedii reportáž!, napadlo mě. Těšil jsem se, že to bude reportáž veskrze pozitivní a bezproblémová, protože bude o lidech, kteří svou energii a čas věnují bezplatně dobré věci. Ale to jsem se mýlil. Zjistil jsem to v momentě, kdy jsem prvním wikipedistům zavolal, a jejich první reakcí byla ostražitost a nedůvěra. Na čí straně jsem? A jak
ten článek vyzní? Nemám v úmyslu podstatu sporu popisovat. Nestačila by na to plocha ani celé jedné reportáže. Vím jen, že začal banalitou, konkrétně válkou o český pravopis. A končí arbitráží, ve které - na rozdíl od těch obchodních - nejde o miliardy, nýbrž o uraženou ješitnost, netoleranci a snad i nedostatek obyčejné lidské slušnosti. Z. je vzdělaným a inteligentním právníkem, ale také poněkud tvrdohlavým a až dětinsky zatvrzelým zastáncem starého českého pravopisu. Používá češtinu z doby před reformou z roku 1957. Píše theorie místo teorie, massový místo masový a organisace místo organizace. Ostatní do toho nenutí, ale mnohé tím irituje. A samozřejmě mu vadí, když mu někdo v jeho článcích češtinu opravuje. A když si uvědomíme, že Wikipedie je na neustálém přepisování a opravování založena, je jasné, že se Z–ovy články staly doutnajícími sudy s prachem. Napětí eskalovalo několika konflikty, vlekly se však od konce roku 2004 a vyvrcholily tím, že byl Z. zbaven správcovských práv. Komunita wikipedistů o tom hlasovala, ze zhruba 1400 členů se však hlasování účastnilo asi třicet. Později byl Z. několikrát zablokován a vytlačen na okraj. A konečně letos v lednu začala arbitráž, jejímž úkolem je zjistit, kde se v tomhle žabomyším sporu vlastně stala chyba. Je to vůbec první arbitráž, která byla na české Wikipedii zahájena. Někteří si od ní slibují, že se jejím prostřednictvím Z. definitivně zbaví. Podle nich to byl on, kdo na Wikipedii kazil náladu a byl na počátku většiny sporů. Když se loni na podzim stáhl do ústraní, situace se uklidnila. " Česká Wikipedie je odrazem české povahy. Lidé v Česku obecně nemají dar kritického myšlení a nejsou schopni kompromisu. Dobré úmysly obvykle končí podobnými trapnými spory," říká Tomáš Pecina, který je naopak z tábora Z–ových stoupenců. Sám byl loni po různých konfliktech rovněž zablokován a z Wikipedie se definitivně stáhl. Založil si vlastní wikiencyklopedii specializovanou na právní problematiku. Drtivá většina ze zhruba pěti tisíc registrovaných wikipedistů však o tomto sporu neví anebo ho vnímá jako okrajový. Důležitý je koneckonců výsledek, který na internetových stránkách dostáváme my uživatelé. A ten není špatný."

plné znění

Zdroj: Reflex
Datum: 20.04.2006
Název: LIDÉ Z PLANETY WIKI
Ročník: 17
Číslo: 016
Autor: MILOŠ ČERMÁK
Str.: 84
Rubrika: HOBBY
Oblast: Časopisy
Zpracováno: 20.04.2006 05:57:37
Identifikace: RX20060420010062

Updated.

48 komentářů:

  1. Jistě. Právě zdůvodňuje nezdůvodnitelné na IRC. Např. to, že je má stránka stále zamčena. To obhájit prostě nejde.

    OdpovědětVymazat
  2. Petersi, ja jsem cely spor nijak nesledoval, ceskou Wikipedii nectu, staci mi ta anglicka. Ale jestli cela valka zacala sporem o ten Vas podivny jazyk, tak si myslim, ze je chyba na Vasi strane.

    Ten Vas jazyk beru jako takovou podivnou recesi, jako treba moje spory s Vrbou. Ale jestli Vam o Wikipedii skutecne jde, tak se na ten jazyk vyserte. Me by taky irritovalo cist kommunismus a heisel.

    To uz vubec nemluvim o tom, co tam za ideologicke blaboly postoval pan Hedvicek.

    OdpovědětVymazat
  3. To je na širší polemiku.

    Proč máme pořád v ČR udržovat pozůstatky kommunismu? "Pravopis" z roku 1957 je jedním z nich.

    Články p. Hedvíčka jsou antikommunistické. To ale neznamená, že to jsou bláboly. To je předpojatost.

    OdpovědětVymazat
  4. Petersi, ja o vasem pravopisu nehodlam diskutovat. Je to picovina, kdyz takhle pisete sem, fajn, ale kdyz takhle pisete na Wikipedii, tak to nahlodava jeji duveryhodnost (vypada to jako recese).

    Clanky pana Hedvicka rozhodne nepatri do encyklopedie. Vcrea jsme se tu bavili o shromazdovani faktu. Pan hedvicek neshromazduje fakta, on je spin doctor. V poradku, ale encyklopedie neni pro tenhle utvar ten spravny prostor.

    OdpovědětVymazat
  5. Je Babylon recesse?

    Ve wiki články nevznikají tak, že tam někdo přinese dokonalý článek. Vznikají postupně. A zárodky p. Hedvíčka byly dobrým základem.

    OdpovědětVymazat
  6. Ja nevedel, ze Babylon je pristupny online, diky za link. Pouzivaji oni stejny jazyk jako Vy? On je to velice "niche" casopis. Wikipedie by imho mela mit jine ambice.

    Pro revoluci v jazyce nebo nahledu na kommunismus, jako jste to delali Vy a pan Hedvicek, imho neni encyklopedie to spravne forum.

    OdpovědětVymazat
  7. Ani já ne. Link mi kdysi poslal nějaký ctitel.

    Myslím, že ano.

    Hm. Možná. Ale proč to nenechat vývoji? Byl jsem ochoten se dohodnout na tom, že můj pravopis může každý změnit, pokud do článku něco připíše. I to jim bylo moc. Jsou to maximalisté. Chtějí buď všechno nebo nic.

    Nemyslím. Podívejte se na Iuridictum. Je to snad špatná právnická encyklopedie? Je standardní?

    OdpovědětVymazat
  8. Na Iuridictu jsem kdysy byl se podivat, pokud myslite web pana Peciny. Ted nemam link.

    Ano, vyvoji bych ten jazyk ponechal. A vyvoj rika, ze vetsina lidi ten vas spelling odmita. Je to takovy zcela zbytecny rozmar, ktery zmaril Vasi jinak zasluznou cinnost na ceske Wikipedii.

    OdpovědětVymazat
  9. Iuridictum.

    To nebyl vývoj, ale kommunistický diktát. Stejně jako v Rusku.

    OdpovědětVymazat
  10. Mne kommunism a heisel iritují rovněž. Kdo ctí tvary z doby vydání Ottova slovníku, měl by psát kommunism (což používal ještě Šalda) a häusel.

    OdpovědětVymazat
  11. A sorry. Holt nejsem tak erudovaný.

    OdpovědětVymazat
  12. No prave. Pan Peters pise v petersovske latine a vydava to za jazyk. To je material pro jazykove historiky, nikoliv nastroj soudobe encyklopedie.

    OdpovědětVymazat
  13. Ja jsem na na pana Kreutzfelda dostatecne erudovany (a stary, a zkuseny, atd.) Jenze si nemyslim, ze se bavim s tim clovekem z fotografie a ja mam predsudky proti lidem, co se za nekoho vydavaji. Kdyz mam na neco nazor, tak ho reknu verejne a pod svym jmenem a neseru se s tim a nevydavam se za rabbi Kohna.

    OdpovědětVymazat
  14. Pane Hedvicku, me je taky celkem jedno, jestli nekdo pise petersovstinou ci bez diakritiky. Jenze jestli chcete, aby Vas produkt byl masove akceptovatelny, musite pristoupit na pravidla, ktera si urcuji Vasi zakaznici.

    Ohledne me identity - uz jsem to tu vysvetloval nekolikrat. Kvuli Vam delat zmeny nebudu. Vy nejste muj zakaznik. Simple as that.

    OdpovědětVymazat
  15. ad Kreutzfeld. To je mi líto. Nemá to být latina. Má to být pravopis roku 1900.

    OdpovědětVymazat
  16. ad Kreutzfeld: Jsem zosobnena dvoumetrova tolerance - az do chvile dokud nekde nereje do mne. Coz se stalo poznamkami o mem udajne nevhodnem psani do encyklopedie. Udajny pan Kreutzfeld neni pan Kreutzfeld. Na udajne fotografii pana Kreutzfelda z Haify je Sol Weissmann z Brooklyn, NY, star pouhych 69 let, nikoliv 88 let jako udajny pan Kreutzfeld. Fotografie pochazi z website z archivu Fox News.

    Have a nice day!

    OdpovědětVymazat
  17. "Neco takoveho je mozne jen v Cesku." Ano. Zásadně neumějí nazývat věci pravými jmény.

    OdpovědětVymazat
  18. Good job and I am impressed. To myslim vazne. V ktere ctvrti Brooklynu to bylo?

    Vase psani do encyklopedie vasim spin stylem je imho stale nepatricne. Nicmene Vas nepodcenuji.

    OdpovědětVymazat
  19. Tak a teď jste mu to dal. Navíc z Fox News. :-) To snad ne. Kam jste se to snížil? :-)

    OdpovědětVymazat
  20. Fox News je moje nejoblibenejsi stanice. Bill O'Reilly muj nejoblibenejsi Kohout. Shame shame shame, ze v Haife Fox News neni dostupna.

    OdpovědětVymazat
  21. Nemam poneti, z ktere ctvrte ten Weissmann je. A na Fox News nevidim nic spatneho - nebo tam neco je spatneho?

    OdpovědětVymazat
  22. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
  23. Je to ve Williamsburgu a na Fox News tez nevidim nic spatneho. Svoboda slova.

    OdpovědětVymazat
  24. Není? Vždyť jste psal, že jo. Nebo někdo jiný ze Sprchy.

    OdpovědětVymazat
  25. Sprcha je antisemitsky server a ja tam nemam pristup. Nemohu komentovat.

    Naproti tomu Fox News je muj oblibeny vzdycky kdyz jsem v USA. Neni to uplne objektivni, ale ja hledam prostredi, kde si muzeme navzajem vybirat blechy a udelovat ritualni vyprask" jak by to nazval antisemita Vodnik.

    OdpovědětVymazat
  26. Vy jste Boutrosi dosud nepochopil, jaký je rozdíl mezi kamarádem a někým jiným. A to mne na Vás mrzí. Proto už nejsme kamarádi. Nejste žena, abych Vám Vaše chování mohl odpustit.

    OdpovědětVymazat
  27. Fox News jsem měl na satelitu, ale už víc než rok tam není, vlastně žádná americká televise kromě CNN. Zajímal by mě třeba i C-SPAN, ale ten se v Evropě nedá přijímat ani náhodou.

    Argument nutností respektovat většinový usus jsem označil za legitimní, ale neztotožňuji se s ním: pokud je orthografie konsistentní a srozumitelná, není důvod, proč ji odmítat. Je mnoho lidí, kteří píší "verse" a mnoho jiných "verze" - přesto si rozumějí. Netolerance povede k tomu, že místo o článcích se bude diskutovat o tom, zda je správnější psát "diskuse" nebo "diskuze".

    Články R. Hedvíčka rozhodně nejsou spin doctoring - na jeho místě bych byl takovým osočením dotčen.

    OdpovědětVymazat
  28. Ted asi nosim drivi do lesa ale C-Span se da poslouchat a videt vsude:

    http://www.c-span.org/

    Nepodcenuji Vas, ze to nevite, ale just in case. Tez me sere, ze Fox News zde nedavaji.

    Clanky pana Hedvicka jsou totalni spin-doctoring, tady asi budu muse pozadat o priklad kdy to neni.

    OdpovědětVymazat
  29. Myslím, že Vás postrádat nebudeme.

    OdpovědětVymazat
  30. Jistě, na Internetu C-SPAN je, ale pro delší sledování se to příliš nehodí.

    Spin doctoring, jak mu rozumím, je účelově deformovaná interpretace skutečnosti. U Rosti Hedvíčka nespatřuji ani deformaci, ani účel. Vyjadřuje své názory, se kterými někdy souhlasím, někdy ne, ale v žádném případě nedává faktům spin.

    OdpovědětVymazat
  31. Moje interpretace cinnosti pana Hedvicka by pane Pecino byla radikalne rozdilna. Nicmene se mi nechce ztracet cas diskuzi o tomhle.

    OdpovědětVymazat
  32. Petersi, Boulos rozhodně není Boutros, který ostentativně pohrdá diakritikou ("nike swooshes") a jen zřídkakdy napíše celou větu česky; komentář bez amerických výrazů je u něj vzácností.

    Pokud je Boulos někdo ze Sprchy, typuji jezovce, ale může to být klidně nějaký externista.

    OdpovědětVymazat
  33. Vazeny pane jzp, ja jsem nad Sprchou zlomil hul, ale doneslo se mi od meho pritele Moshe Friedmana, ze on, ackoliv zaregistrovan, tam stale postovat nemuze. Mozna opomenuti, mozna umysl. Mam se Sprchou spatne zkusenosti.

    OdpovědětVymazat
  34. Nevim, jestli ma pan Friedman o Sprchu stale zajem, ale Vas vzkaz mu predam.

    OdpovědětVymazat
  35. Chtel bych soudruha pohranicnika slusne pozadat, at si nehraje s ohnem a uplne mne vynecha. Jsem uplne jina kategorie nez nas pritel, ktereho tady tyranizuje a jsem schopen ti tve hloupe kydy nacpat zpatky do drzky, ty uchylny zmrde, ktery vystavuje nahate fotky sve vlastni manzelky na internetu. Zmiz a uz se tady neukazuj - tahni zpatky na sve pedofilni stranky - bud tak laskav.

    OdpovědětVymazat
  36. Tahni do prdele, uchylny komunisto, my dva si nemame co povidat.

    OdpovědětVymazat
  37. ad JzP. Koho, čí? Nemohl byste se zbavit svých čecháčkovských návyků a psát jasněji? Pokud myslíte Rosse, domníváte se, že se s trolly má zacházet slušněji? Já tedy ne.

    OdpovědětVymazat
  38. ad JzP
    Podle mne R. Hedvíček nikoho neosočuje, pouze reaguje na debilní bláboly někdejšího příslušníka PS.

    Dotyčný Pohraničník, absolvent SOŠ v Holešově, je přece komunista. Už jen členství v KSČ samo o sobě představuje určitou úchylku, o dalších skutečnostech ani nemluvě.

    OdpovědětVymazat
  39. ad JzP

    Každý reaguje podle svého gusta. Někdo používá silná slova, jiný ne. Na druhou stranu je ale pravda, že s určitými jedinci - jako je např. Pohraničník - je nutno jednat poněkud jinak než s normálním člověkem.

    K pochopení situace doporučuji k přečtení diskuzní příspěvky k článku zde.
    článek a diskuze.

    Do diskuze okopíroval - asi jako nějaký důkaz(?) nebo co - také dlouhý a připitomělý článek (byl smazán Petersem) oslavující čsl. pohraničníky. Zblblý pisatel je tam např. staví na stejnou úroveň s Američany střežícími mexicko-americkou hranici.

    Pohraničník (zde "Zdeněk z Ostravy") umísťoval pod tuto svoji předzdívku link na známeho ostravského vypravěče, tím zmátl dost lidí.
    viz diskuze od 7.9.05 zde.
    návštěvní kniha

    OdpovědětVymazat
  40. ad JzP. Tak mi laskavě poraďte nějakou účinnou zbraň proti trollům. Hraběcí rady jsou k ničemu.

    Už jsem x-krát napsal, že paušální obvinění bez jakékoliv konkretisace jsou znakem jisté amorálnosti, které pracovně říkám "čecháčkovství", protože na západ od nás ji nepozoruji. Pokud nechcete být označován za čecháčka, je to snadná pomoc. Mluvte jasně a konkrétně.

    OdpovědětVymazat
  41. To je tedy hraběcí rada. Troll Max sem píše nebo nepíše zcela bez ohledu na to, jak se k němu chováme.

    Není chabé. Je to mé vnímání toho pojmu. Můžete s ním nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se s tím dá dělat. Čecháčkovství je souhrn negativních vlastností Čechů, které se jinde nevyskytují, nebo alespoň ne v takové míře. Pokud Vás mé vysvětlení neuspokuje, přečtěte si Václava Černého. Zřejmě trpíte nadbytečnou úctou k autoritám - další čecháčkovství.

    Vaše vysvětlení mne neuspokojilo. Nezlobte se, ale Vaše chování mi připomíná radu slepému: "Podívej se." V Bibli se nepíše: "Vaše slova budiž ano, ano, ne, ne," jen tak pro nic za nic.

    OdpovědětVymazat
  42. To byl logický závěr z toho, že Vás mé vysvětlení neuspokojilo. Zjevně pro Vás nejsem dostatečnou autoritou - nepíšu do Respektu.

    Máte zřejmě dvojí metr, když Vám ten příspěvek nevadil.
    Kdy? Už jsem Vám jasně řekl, abyste se vyjadřoval srozumitelně. To Vám to činí takové problémy? Chápu, že čecháčkovství je zažrané. Nicméně zde to není čecháčkovský server, tak si na to laskavě zvykněte.

    S Biblí na mě nechoďte, ekvivalentem "ano ano, ne ne" bylo leda zvolání "fuj".
    Ten výrok, stejně jako většina výroků Bible, se nemá vykládat doslovně. Má znamenat, že se máte vyjadřovat jasně a konkrétně. Nemá znamenat, že se máte vždy vyjadřovat jednoslovně. To je překroucení jeho smyslu.

    OdpovědětVymazat
  43. To je Vaše volba. Buď se smíříte s čecháčkovstvím a ČR bude i nadále tak hnusná, nebo s tím budete něco dělat. Vy jste si vybral první volbu, já druhou. Kecat Vám do toho nemohu.

    V konfliktech se nelibuji. Jsou lidé, s kterými se shodnu a žádné konflikty (ve Vašem slova smyslu) nemám: např. Vodník, Tomáš Pecina, Elvis, mM či Ross Hedvíček. Čím to asi je?

    Nemám patent na rozum. Ale odmítám respektovat čecháčkovské chování. Je zajímavé, že naprostá většina těch, s kterými nemám konflikty, žijí venku. Čím to asi je?

    Vaše allegorie je nepřípadná. Vysvětlil jsem, proč od Vás chci jasná slova. Pokud jich nejste schopen; je mi líto, ale diskutovat spolu nemůžeme. Byla by to oboustranná ztráta času. Vysilovat se čtením mezi řádky a pak si navzájem dlouze vysvětlovat špatné pochopení úmyslů, je k ničemu.

    OdpovědětVymazat
  44. Tak díky za rozbor. Mohu přidat další lidi, s nimiž nejsem v konfliktu: p. Juchelka, Michaela, Magnus a Aschen.

    Jinak ale mám pocit, že jsem se Vámi nechal příliš zatáhnout do virtuální reality. Na Internetu můžete těžko hodnotit nějakou konfliktnost. Internet zplošťuje. Je to stejné, jako kdybyste lidi z reality show hodnotil podle toho, co Vám Prima o nich naservíruje. Zde je jediný rozdíl v tom, že se presentuji sám.

    Na druhou stranu bych řekl, že máte tendenci počínající spor spíše rozdmýchávat, než se ho snažit zahasit.
    To nepopírám. Pro někoho je idyla biedermayer, pro mne ne.

    Že nejste ve sporu s lidmi "venku" může znamenat i to, že jste s nimi málo v kontaktu
    Myslím, že mnohem více než třeba se zdejší dělnickou třídou či místními barbínami.

    OdpovědětVymazat
  45. Ohledně provokatérů si stejně jako JzP myslím, že se mají ignorovat, nanejvýš na některé jejich urážky reagovat smazáním příspěvku.

    Takového jedince to pak bez kýžené odezvy, tedy rozčilování se jiných, záhy přestane bavit. To ale neznamená, že je na škodu, dotyčnému občas i vynadat.

    Co se symaptií ke správcům české Wipedie týče, tak to je každého věc. Je ale faktem, že mnoho přispěvovatelů se jim již podařilo odradit od nějaké spolupráce.

    Zcela bezdůvodně, pouze na základě nějakých svojích připitomělých úvah (přeposílám prý texty od Hedvíčka), mě jednoduše, bez nějakého varování zablokovali. Aby se to nepletlo, zveřejnili pak "šikulové" ještě moje os. údaje.

    Na svoje protesty jsem od nich dostával jen mlhavé, arogantní a idiotské odpovědi. Poslední např. s poznámkou, že moje další stížnosti budou považovány za spam.

    OdpovědětVymazat

Kursiva: <i></i>
Tučné písmo: <b></b>
Uvozovky: „“
Odkaz: <a href = ""></a>