27. července 2013

Kalvinistické hodnoty plebejců

Ačkoliv pojem plebs má negativní konotace, u pojmu plebejec tomu podle mne tak není. Proto jsem rád, že jsem konečně našel pojem, který mohu používat pro analysu zajímavého fenoménu.

Kdo je plebejec? Nejčastěji je to technik z Moravy, jako je Gogo či Kapitán Nemo. Zajímavé je, že u Vodníka, ačkoliv má stylem života i názory k plebejcům blízko, vždy převáží intellektuálství.

V debatě o povinnosti hlásat neonacism, jsem-li neonacista, plebejské krédo formuloval Gogo: „Tohle je jedna z věcí, pro které považuji právníky za šmíru. Místo dobrání se skutečnosti a rekonstrukce to dopadá tak, že jedna strana kydá špínu a druhá maluje na růžovo. Kdyby se tak chovaly děti, dostanou na prdel, že lžou, podvádí a manipulují. Podobně kdyby se tak chovali dospělí, omezím s nimi kontakty na minimum.“ Zároveň popsal plebejského hrdinu: „Jsou ale lidé, kteří jsou schopni do toho jít - ti jsou považovaní za podivíny. Posledním případem je tykadlový Smetana. Ten se "nesral" ani u soudu a soudkyni natvrdo řekl, že se napravovat nepotřebuje a že paní Langerová pro něj není absolutně autorita, která by ho měla morální právo soudit.“

To mi konečně osvětlilo, proč je vandal takovým hrdinou. Je to proto, že stejně jako Havel žije v Pravdě. Jeden by netušil, že plebejci a progressivisté mají k sobě tak blízko.

8 komentářů:

  1. u Vodníka, ačkoliv má stylem života i názory k plebejcům blízko, vždy převáží intellektuálství.
    Já nevím. Pamatuji se, že v mládí jsem se mezi intellektuály choval jako androš a mezi androši jako intellektuál. Dnes tomu nevěnuji žádnou pozornost, takže můžete mít i pravdu.

    Co je na plebejských hodnotách kalvinistického?

    A kam byste zařadil Starého pána? Kreuzfelda? Leha?

    OdpovědětVymazat
  2. Co je na plebejských hodnotách kalvinistického?
    To nevím, jen mne zaujala ta překvapivá affinita. Vždycky se tvrdilo, že hrdinou plebsu je Švejk. Teď se ukazuje, že je to Hus.

    Starého pána? Kreuzfelda?
    Intošové.

    Leha?
    Guma na úrovni majora Terazkyho.

    OdpovědětVymazat
  3. Tak já se asi zařadím mezi plebs:
    1. Mi tykadlový hrdina spíše připomíná Švejka než Husa.
    2. Není to pro mě hrdina, ale celkem nic strašného neprovedl.
    3. Advokáti se opravdu chovají jako prasata, a to ještě se vzděláním na úrovni Novinky.cz. Na to člověk nemusí být kalvinista, aby měl u soudu chuť občas nějakého zastřelit.

    Omlouvám se za neinformativní vstup.

    OdpovědětVymazat
  4. Pokud chce někdo vidět, jak vypadá opravdový advokát a ne ten, kdo si na něj jen hraje, ať si pustí video. Málokdy se mi stane, že si řeknu: Tak dobrý nejsem.

    Tak já se asi zařadím mezi plebs
    Nic proti sebeidentifikaci.

    Mi tykadlový hrdina spíše připomíná Švejka než Husa
    Vy z něj cítíte potměšilost?

    ale celkem nic strašného neprovedl.
    Jen poničil cizí majetek. Kdyby si nehrál na život v Pravdě, mohl dostat peněžitý trest a bylo by.

    OdpovědětVymazat
  5. No, opravdový advokát, to je přece ten, koho můžu běžně potkat, ne nějaký ideál. Samozřejmě jsem neměl na mysli, že advokát MUSÍ být takový, jen že běžná skutečnost je opravdu otřesná.

    Cítím z něj smějící se bestii.

    Ano, jen poničil cizí majetek. Navíc majetek podniku, který nijak zvlášť sympatický není. Nejsem si tak úplně jistý, jestli si hrál na život v Pravdě, spíš mi připadalo, že zůstal ve své roli v té frašce, snad i proto, že možná mylně očekával, že právě takhle se z toho dostane. S Husem to, řekl bych, má jen málo společného - s tím zacházeli úplně jinak. A mimochodem, Hus ani od určité chvíle moc jinou možnost neměl - Vy byste snad dal přednost doživotnímu zazdění někde ve Švédsku? Nehledě na to, že jeho sdělení bylo na trochu jiné úrovni.

    No, ale neberte to, jako že mi je ten řidič nějak sympatický - vlastně to nechápu, proč ho gogo použil v tom příměru. Sdílím jen jeho nasranost na BĚŽNĚ SE VYSKYTUJÍCÍ advokáty. Pokud jde o toho řidiče, tam mi spíš není jasné, proč se z toho udělal takový medipřípad. Skoro jak z Bartošové a jejích trápení.

    OdpovědětVymazat
  6. No, opravdový advokát, to je přece ten, koho můžu běžně potkat, ne nějaký ideál.
    No dobře.

    Nejsem si tak úplně jistý, jestli si hrál na život v Pravdě
    Kdo ví.

    snad i proto, že možná mylně očekával, že právě takhle se z toho dostane
    To si nemyslím. To původní rozhodnutí bylo celkem mírné. Svým fanatismem si jen přitížil. Ale ten fanatism právě plebejcům imponuje. Stejně jako Hus, Jánošík či Kozina.

    A mimochodem, Hus ani od určité chvíle moc jinou možnost neměl - Vy byste snad dal přednost doživotnímu zazdění někde ve Švédsku? Nehledě na to, že jeho sdělení bylo na trochu jiné úrovni.
    Nebavím se o skutečném Husovi, ale o jeho percepci. BTW, kdyby odvolal, nemyslím, že by jeho osud byl tak strašný. Ano, byl by podezřelý, to ano.

    Pokud jde o toho řidiče, tam mi spíš není jasné, proč se z toho udělal takový medipřípad.
    Já si právě myslím, že kvůli husovské inspiraci. Neodvolal a neodvolal. To, že podal odpor, media úmyslně zamlčela.

    OdpovědětVymazat
  7. Opravdu netuším, proč jste vůbec tento článek napsal, pokud tu chcete "informační" blog.

    Hloubku Vašich myšlenek plně nedocením, nedostanu se k prvnímu odkazu. Ale pokud jde o tu "právnickou šmíru", tak na rozdíl od esoterických intelektuálských keců bych si dovolil použít něčeho zcela plebejského ve stylu "moravských techniků", totiž exaktního důkazu, že právníci jsou většinově minimálně zloději:) http://nautilus2.wordpress.com/2009/04/27/783625-o-lidske-poctivosti/

    Jen tak na okraj, není opakem plebejce tak náhodou patricij a nikoli "intelektuál"?

    OdpovědětVymazat
  8. Opravdu netuším, proč jste vůbec tento článek napsal, pokud tu chcete "informační" blog.
    Protože jsem chtěl informovat o zajímavém fenoménu plebejství.

    Hloubku Vašich myšlenek plně nedocením, nedostanu se k prvnímu odkazu.
    Tak to je mi líto. Nicméně, byla to moje chyba a chybný odkaz jsem opravil.

    ad dodávání bagelů právníkům. Hm, hezké, ale opravdu přísáháte na zobecnění takové jednotliviny? Osobně si myslím, že tato methodika je to nejhorší, co v duchovních vědách vůbec máme. V přírodních vědách to tak nevadí, ty jsou docela skladné. Naproti tomu v duchovních vědách prakticky vždy platí, že celek není pouhým souhrnem částí.

    Jen tak na okraj, není opakem plebejce tak náhodou patricij a nikoli "intelektuál"?
    Jste jak Vodník, taky přísaháte na pravý význam slov. Ano, je to metafora, ale napadá Vás lepší pojmenování Vaší skupiny?

    OdpovědětVymazat

Kursiva: <i></i>
Tučné písmo: <b></b>
Uvozovky: „“
Odkaz: <a href = ""></a>